IBA-SWEDEN-logga8.jpg

T H E     W O R L D

I S     O U R

P L A Y G R O U N D

Hem Om IBA Regler och Körsträckor. Rally och Körningar. Forum. Shop. Länkar. Kontakt.

Rubriker

125:ans Dag
Så var det äntligen dags igen för 125:ans dag, senast det begav sig var 2013. Vi laddar inför detta evenemang som går av stapeln den 18/8 2017................
2017-05-16
Läs mer...
Danmark, Norge.
Från och med 2017 kommer iron Butt Association Sweden att kunna certifiera förare från andra länder.
2017-05-02
Läs mer...
Bildgalleri
Fyller upp bildgalleriet med bilder det tar lite tid att sortera. Fortsätt att skicka in bilder...........
2017-05-07
Läs mer...
Nytt från SMC
Medical card och vårens vägunderhåll som leder till olyckor............
2017-05-16
Läs mer...

Iron Butt Association Sweden tillsammans med Iron Butt

Association Finland, hälsar er välkomna till IBA Scandinavian

Rally!

Senaste uppdateringen: 2016-04-04 Kl 19:26



Ett poängrally på motorcykel går ut på att samla på sig så mycket poäng som möjligt genom smart ruttplanering, smart navigering och smart genomförande. Platser skall besökas och dokumenteras på olika sätt, och regler skall läsas, förstås och följas. Call-in bonus ska ringas på rätt tid.
Det handlar inte om att tillryggalägga så lång sträcka som möjligt, köra olagligt fort eller köra ett dygn nonstop. Sådant beteende varken uppmuntras eller kommer att accepteras av tävlingsledningen. 

Vi har en diskussionstråd på forumet kring evenemanget. 




Två klasser kommer att köras.

> 24 PPK 
24 timmars poängrally för icke IBA medlemmar. 
Prisbedömning: Deltagare som följt regler och samlat på sig högst antal 
Poäng Per Kilometer koras till vinnare. 
Klassen öppen för alla med giltigt körkort, intresse för nya upplevelser 
på motorcykel och med mognad och självkännedom nog för ett 
arrangemang av denna typen. 

> 24 
24 timmars poängrally för IBA medlemmar. 
Prisbedömning: Deltagare som följt regler och samlat på sig högst antal 
poäng koras till vinnare. 
Klassen öppen för alla IBA-medlemmar. En tidigare genomförd och 
godkänd IBA-körning är alltså ett villkor för att få starta denna klass. 


Datum för rallyt.

Fredag 17/6 - Söndag 19/6 2016

Start- och målplats.

Någonstans i Mälardalen. 
Exakt plats och vilket hotell som kommer att fungera som rallybas meddelas dem som anmält sig. 

Preliminärt tidsschema.
Anmälan:
 snarast möjligt till events(at)ironbutt.se 
Platserna beläggs i den takt anmälningar kommer in, och antalet platser är begränsat. Anmälningar accepteras av IBA Sverige först när betalning skett till vårt konto, se separat post. 

Check-in öppnar.

Fredag 17/6 14.00 
Efter genomförd incheckning lämnas koordinaterna till de olika bonuslokationerna ut i digitalt format, eget USB minne krävs inte. 
Koordinaterna lämnas endast ut som positioner, utan sina förutsättningar, poängvärden eller villkor. 

Förarmöte.

Startar 19:00 under förarmötet lämnas rallypaketet ut, tillsammans med rallyboken med samtliga bonuslokationerna värden och villkor. Frågor som har allmän giltighet besvaras. 

Frågor. 

Arrangemanget har 2 rallymasters. Dessa två svarar gärna på frågor inför rallyt, samt under fredagsdygnet fram till midnatt. 

Start.

Lördag 18/6 08:00 

Minsta tillåtna körsträcka.

Det kommer inte att finnas någon minsta tillåtna körsträcka för att klassificeras som att ha fullföljt körningen. 

Minsta tillåtna poängsumma.

Det kommer att finnas en minimipoängsumma som behöver nås för att deltagaren skall räknas som att ha fullföljt körningen. Nivå på denna poängsumma meddelas under förarmötet. 

Regler.

Regler kommer att presenteras. 

Lag. 

Det är möjligt att delta flera stycken tillsammans som ett lag. 
Läs mer om detta i reglerna 

Passagerare.

Det är möjligt att delta med passagerare på motorcykel eller i sidovagn. Läs mer om detta i reglerna. 

Körkortskontroll.

Kontroll av förarbehörighet för motorcykel kommer att företas både före start och efter målgång. Den som inte kan visa körkort innan start tillåts inte starta, och den förare som oavsett anledning inte kan visa upp körkort efter målgång döms som DNF. 

Pauser och nattvila.

För samtliga klasser kommer det att krävas dokumenterad paus under tiden körningen pågår. Reglerna beskriver villkor kring dessa pauser. Den som inte kan uppvisa dokumentation från sin tvingade paus kommer att diskvalificeras och förklaras

DNF - Did Not Finish. Utöver obligatorisk vilopaus kommer det även finnas chans att samla poäng genom extrapauser. 

Krav på utrustning.

Ändamålsenlig MC-klädsel och bedömt trafiksäker motorcykel. Arrangören äger rätt att vägra start för ekipage med brister i klädsel eller på motorcykel. Arrangören har tolkningsföreträde och beslut kan inte överklagas. Tjafs kan leda till avstängning från andra IBA-arrangemang. 

Övrig utrustning.

Deltagare behöver en pålitlig digitalkamera med löstagbart minneskort för att dokumentera bonuslokationer. Vidare behövs en fungerande mobiltelefon för att kunna sända SMS (poänggrundande) och en karta över de nordiska länderna. 
GPS/Navigator är INTE ett krav för att kunna fullfölja arrangemanget. Rallyboken innehåller den information som krävs för att planera en rutt, och speciellt den som väljer "Trygga Rundan" klarar sig bra utan elektronik. Men, den som eftersträvar en framskjuten placering lär vara duktig på både ruttplaneringsprogram och sina navigatorer. OBS plural... 

Språk.

Rallyboken kommer att ha text på svenska, finska och engelska. Förarmötet hålls på svenska, finska och engelska. 
Frågor besvaras på svenska, finska, engelska och tyska fram till förarmötet. Därefter faller eventuellt möjligheten till direkta svar på finska, men vi hjälps åt och löser eventuella problem ändå. 

Målgång.

Båda klasserna går i mål senast 23 timmer och 59 minuter efter start.Försenad ankomst till målet räknas som DNF.


Scoring. 

Direkt efter målgång tar processen med poängbedömning vid. 

Prisutdelning.

Tidpunkten för prisutdelning beror något på hur smidigt scoringen avlöper och hur många startande vi har i respektive klass, men preliminärt siktar vi på att hålla prisutdelning c:a Kl 12:00 Söndagen den 19/6.

Kostnad för deltagande.

SEK 495.- för förare. Denna summa innefattar även eventuell certifieringskostnad för SaddleSore 1000 / SaddleSore 1600K och medlemskap i Ironbutt Association i de fall någon tillryggalägger sådan distans under pågående rally. 

Betalning önskas i samband med anmälan. Sätt in aktuell summa på föreningens bankgiro 382-2681 med förklarande text och namn så vi kan matcha betalning mot anmälan. Observera att anmälan Inte registreras förrän betalning kommit in. 

Återbud. 

Ingen del av anmälningsavgiften återbetalas för den som tvingas lämna återbud. Däremot återbetalar IBA Sweden fulla summan i den händelse att arrangemanget ställs in från arrangörens sida. 

Denna sida kommer att kompletteras och kan komma att ändras ända fram till start. 

Copyright 2010 Co.