IBA-SWEDEN-logga8.jpg

T H E     W O R L D

I S     O U R

P L A Y G R O U N D

Hem Om IBA Regler och Körsträckor. Rally och Körningar. Forum. Shop. Länkar. Kontakt.

Rubriker

125:ans Dag
Så var det äntligen dags igen för 125:ans dag, senast det begav sig var 2013. Vi laddar inför detta evenemang som går av stapeln den 18/8 2017................
2017-08-02
Läs mer...
Saxat
En ny kategori som ligger under "Om IBA". Här kan du läsa vad andra skriver om oss........
2017-08-02
Läs mer...
Danmark, Norge.
Från och med 2017 kommer iron Butt Association Sweden att kunna certifiera förare från andra länder.
2017-05-02
Läs mer...
Bildgalleri
Fyller upp bildgalleriet med bilder det tar lite tid att sortera. Fortsätt att skicka in bilder...........
2017-05-07
Läs mer...
Nytt från SMC
Medical card och vårens vägunderhåll som leder till olyckor............
2017-05-16
Läs mer...
Körsträckor. Vishetens Arkiv. Blanketter.

Från IBA-USA`s "Archive of Wisdom" med tillägg

och egna erfarenheter.


1.  LÄR KÄNNA DINA BEGRÄNSNINGAR OCH PLANERA RESAN DÄREFTER.

Om den längsta körning du gjort är 50 mil om dagen planera då inte en körning där sträckan är 160 per dag. Vid flerdags körningar skall du veta att är du kapabel att köra 50 mil om dagen första dagen så vid flerdags körningar sjunker orken vid tredje dagen och fram till dag sju sjunker kör kapaciteten med 65 % alltså efter tredjedagen max 20 mil per dag om du skall köra säkert. Alltså planering och träning är A och O vid IBA-körningar.

 

2.  GLÖM ATT KÖRA FORT.

Glöm vad du hört, köra fort och långfärdskörning har inget gemensamt. En planerande förare med stabil hastighet kommer att njuta av körningen på ett helt annat sätt. Vid sidan om all irritation som uppstår när man skall köra fort och pressa, har man de vanliga skälen till att allting tar längre tid, tanka oftare, eventuell fortkörning och förhandling med polis m.m.

 


3.  LÄMNA UPPIGGANDE MEDEL HEMMA.

Behöver du piller för att vara alert eller andra stimulantia så är det dags att stanna för dagen. IBA SWEDEN accepterar inga former av droger.

 
4.  SERVA CYKELN FÖRE STARTEN.

Se till att cykeln är servad före start, men inte dagen innan, du måste ha kört cykeln efter servis ett antal mil så du vet den är OK.

 


5.  MONTERA INGA NYA SAKER PÅ CYKELN FÖRE START.

Använd aldrig långfärdskörning till någon testverksamhet. Vare sig det gäller nya tillbehör, regnkläder hjälmar och särskilt inte elektrisk utrustning.

 


6.  PACKA KLOKT.

Saker som kan behövas under färd måste packas så att de är lätt tillgängliga typ, solglasögon, solkräm, ficklampa, kartor, pengar, regnställ.

Det enda som kan vara vettigt att packa långt ned är registrerings papper och försäkringspapper, därför då verkar du som en normal förare om du skulle behöva tala med polisen och inte någon galen motorcyklist.

 

7.  VAR FÄRDIG NÄR DET ÄR DAGS ATT STARTA.

Samma regler skall gälla för motorcykeln som för den personliga utrustningen när det är dags att starta skall allt vara färdigt. Använd en checklista dagen innan så att allt är klart och avbockat. Där finns inte tid för egna små idéer och shopping runder vid långfärdskörning om du kör tillsammans med andra.

 


8.  VAR FÖRBEREDD PÅ LÅNGTRÅKIGT.

Vi kommer att färdas långa sträckor på motorväg, dessa distanser är långtråkiga, förbered dig gärna med radio eller mp3 spelare. Kan även vara bra att ha lite godis eller dricka tillgängligt under körning. T ex. i en tank bag.

 


9.  VAR ANSLUTEN TILL BÄRGNING.

Vara ansluten till assistans försäkring är aldrig fel, speciellt vid utomlands körningar. Inom Sverige kan det vara lite ”over kill” eftersom räddningsförsäkring normalt ingår i din Mc försäkring.

 


10.  LÄR DIG STANNA SÅ DET GÅR FORTARE.

Ytligt sett ser detta råd inte ut att vara så förnuftigt, men är mycket nyttigt för långdistansförare som planerar i förväg. Eftersom alla förare är olika så kan ingen förutse vad som är lämpligt för alla förare. Vad som är viktigt att veta är vad som är förarnas egna interna körklockor.

När den genomsnittliga farten hos de enskilda förarna saktar är det dags för ”time out” . Dvs när inte alla hänger med. Det är bättre ta en lång paus sova, ta en promenad än att ta små pauser på mackar och fik.

 


11.  LÄR DIG NÄR DET ÄR TID ATT STANNA.

Så fort man känner jag stängde bara ögat för en sekund, leta upp första bästa ställe att stanna på.

Andra symtom att kolla efter: oförmåga att hålla samma hastighet som andra, Glömmer att blända av, obeslutsamhet typ skall jag tanka eller inte. Kör man i grupp hjälp varandra med att kolla varandras status.

 


12.  HÅLL HUMÖRET UPPE.

Ifall du verkligen hatar regn då är det kanske bättre att inte köra när det regnar samma gäller vid mycket hög värme. Så fort körningen inte är rolig längre och du känner dig helt miserabel då är du inte koncentrerad längre på körningen och bör stanna. Samma om du funderar på att chefen kommer att leva djävul för att du kommer hem två dagar för sent, stanna ta det lugnt, chefen finns tyvärr kvar även om du kommer två dagar sent men du har livet i behåll.

 


13.  ÄT NYTTIGT.
 
Snabbmat är på långdistanskörningar katastrof. Försök håll dig till gammaldags matlagning.

På morgonen gröt, kornflakes, ägg med bröd (helst inget smör). Lunch kan man hoppa över för ett lätt hälsosamt mellanmål. Middag skall inkludera sallad och gärna pasta.

Om du inte kan äta rätt försök åtminstone äta lätt.

 


14.  ÄT VID RÄTT TID.
 
På vardagar är det bäst att äta lunch efter 9.00 för då slipper man köerna. Tvärtom är det på helgerna då skall frukosten ätas före 9 eftersom folk då sover längre. Middag äter man bäst tidigt, glöm inte vi skippade lunchen. Äta middag efter mörkrets inbrott om man har körning kvar kan vara fatalt, se upp för att bli sömnig.

När man pratar om hur man äter blir det alltid problem. Kan man inte förbeställa maten är det bättre att någon går in beställer för alla och ger en ordentlig dricks så att det fungerar och man blir serverad omgående. Under tiden kan alla andra deltagarna pudra näsan, ringa eller what ever. På detta sätt bör matpauserna kunna bli  20 – 30 minuter.

  


15.  SEPARERA TANK-STOPP FRÅN ÄT-STOPP.
 
Vid tankning, som är ett ministopp, stannar man inte och äter. När en grupp skall tanka det tar dubbelt så lång tid att klä av / på sig vid tankning och samtidigt planera in att äta, handla m.m.

 


16.  TANKA INNAN DET ÄR TVUNGET.

Du behöver bara glömma att tanka en gång, eller köra och söka efter en bensinstation för att det skall ta mycket längre tid än tanka när tanken är halv. Försök att alltid tanka med kreditkort eftersom det sparar otroligt mycket tid. 

 


17.  SÄTT PÅ REGNKLÄDER INNAN DET BEHÖVS.
 
Ett mycket vanligt fel, när man kör långdistans körning på tid som ej får inträffa är att inte ta på regnkläder i tid. Ta på regnkläderna i tid chansa inte. Köra frusen och våt när man kör långdistans körning är trafikfarligt.

 


18.  PUNKTERINGS KIT.

 
Om man inte kan ha följebil bör det inom gruppen finnas punkteringsspray och någon som vet hur man använder den.

 


19.  MOBILTELEFON.

Ha din mobil telefon programmerad med deltagarnas nr och även andra viktiga nr.

Lägg in under ICE ( In Case of Emergency) nr till närmaste anhörig. Ligger numret under ICE behöver inte eventuell räddningspersonal leta genom hela telefonlistan för att hitta närmast anhörig. Utöver detta ha alltid närmast anhörig i plånboken/passet på inplastat kort. Räddningspersonalen letar inte efter din telefon innan de kör dig till sjukhuset om olyckan skulle vara framme.

 


20.  VERKTYG.
 
De viktigaste verktygen skall man givetvis packa med för små justeringar och reparationer. Här måste man tänka till om man behöver i milimeter  verktyg eller om man behöver verktyg i tum. Är man många som kör i grupp kan man dela upp de olika verktygen så att inte alla har samma verktyg med sig.

Men viktigast av allt, har man verktyg måste man kunna använda dem.

 


21.  VATTENFÖRRÅD.
 
Du behöver inte köra i öknen för att lyssna på detta råd. Tänk dig att du måste föra motorcykeln uppför en backe till en säker parkeringsplats en sval kväll, bara detta kan skapa en oerhörd törst.

Vattenförrådet bör delas upp i två förråd ett för vanlig törst och ett extra reserv. Har man bara ett förråd kommer man att ha använt det när det extra väl behövs. Packa därför ned ett extra förråd som är svåråtkomligt vid vanlig körning vilket gör att det kommer finnas kvar när det väl behövs.

 


22.  VÄRKTABLETTER.
 
Värktabletter typ Treo, Alvedon skall givetvis finnas med men observera att användandet också sänker kroppstemperaturen och reaktionsförmågan. De flesta verktabletter påverkar också förmågan för blodet at koagulera vilket är negativt vid en olycka.

 


23.  VITAMINER.
 
När det gäller vitaminer rekommenderas vitaminer typ ”One a Day”. Skall man leta efter någon specifik vitamin bör det vara någon som förebygger muskel kramp. Kolla alltid med er läkare när det gäller mediciner och körning.

 


24.  BAKVÄGAR KOLLA BELÄGGNINGAR.

 
Kör man bakvägar skall man vara på det klara på att många småvägar inte står under vägverkets beskydd utan de olika kommunernas, detta innebär att kör man på en småväg i kommun A kan den vara jätte bra men när den går över i kommun B finns det bara tjälskott. Är det småvägar som gäller kolla med de olika kommunerna innan start. Samma gäller när man har körningar mellan olika länder, standarden varierar oftast som natt och dag.

 


25.  KÖR ALDRIG FORTARE ÄN ATT DU KAN STANNA.
 
Löjligt dumt råd till oss motorcyklister, men köra 15 km i timmen fortare för svänga runt en kurva där sikten inte är fri, är det värt sex månader på sjukhuset?

Glöm ALDRIG att REGEL NR 1 i långdistanskörning är: Du måste passera mållinjen vid liv.


26.  VILL DU ÖVERLEVA SE UPP FÖR LÅNGTRADARE.
 
Långtradar chafförer hatar när andra trafikanter ligger för nära för då måste de koncentrera sig på det som är bakom dem istället för det som framför dem.

Det är inte ovanligt att ett långtradardäck exploderar, blir man träffad av ett trasigt däck är det som att bli träffad av ett bowlingklot i 90 km/timmen. Så håll avståndet.

 

27.  ELIMINERA ALL IRRITATION FÖRE START.
 
Se till att lös alla små problem och irritationsmoment före start. Ett ynka litet problem eller irritation på en med åkare kan efter att man suttit på cykeln i dåligt väder och funderat vuxit till ett världsproblem som gör att körningen kommer långt ned på säkerhetsskalan.

 


 

Översatt, tolkat, lagt till och dragit ifrån har gjorts

av

Måns " Bad Cat"

Iron Butt Association Sweden

Copyright 2010 Co.